تاج التفوق
أهلا بكم أحبابا ووإخوانًا وأصدقاء
تاج التفوق
أهلا بكم أحبابا ووإخوانًا وأصدقاء
تاج التفوق
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بك يا زائر فى منتدى تاج التفوق

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

شاركنا جهود التطوير لا تشاهد وترحل

ادخل وقل رأيك وكن شجاعا

eslam88
عبد الحميد يوسف
ياسر الأمير
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Empty
مُساهمةموضوع: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالسبت أكتوبر 17, 2009 8:40 pm

هناك لغط كبير حول النقاب والمنتقبات في هذه الآونة
فهناك فريق مؤيد وآخر معارض

مع أي الفريقين أنت؟
عبد الحميد يوسف
صاحب/ة التاج
صاحب/ة التاج
عبد الحميد يوسف

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالثلاثاء أكتوبر 20, 2009 2:26 am

بصراحه انا معارض موضوع النقاب ده وماعتقدش اني ممكن اكون مؤيد ليه في يوم من الايام.
eslam88
صاحب/ة التاج
صاحب/ة التاج
eslam88

الموقع : ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالثلاثاء أكتوبر 20, 2009 11:23 pm

صح يا فرعون
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالسبت أكتوبر 24, 2009 9:37 am

ليه معارض ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بسبوسة
صديق مجتهد
بسبوسة

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالسبت أكتوبر 24, 2009 2:19 pm

انا معارضة لفكرة عدم ارتداء النقاب
وعلي فكرة نتيجة هذا الجدال سوف يزيد عدد المنتقبات
كان في برنامج 90 دقيقة علي قناة المحور كانو مستضيفين واحد صحفية متبرجة
قالها المذيع ان مسالة النقاب دى حرية شخصية
لكن هي قالت له انه من حريتها الشخصية انها ترتديه ولكن ده بيكون فيه تقيد لحقي انا لاني من حقي اعرف مين اللي قاعدة جمبي
وكانت بتسال هل الان في عري عشان الواحدة تلبس نقاب
يا ريت نرد عليها
لان هي كانت متبرجة من العري اللي هي بتقول عليهم
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالخميس أكتوبر 29, 2009 12:18 am

أحييك يابسبوسة ولكن كده أنت مش معارضة أنت موافقة
RORO
المشرف العام
المشرف العام
RORO

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالخميس أكتوبر 29, 2009 1:14 pm

شكرا ليك يا ياسر لإثارة الموضوع في منتدانا الغالي
بس احب اصحح معلومة صغيرة وافكر بعض الناس بيها النقاب قضية ليست لطرح الرأي فيها بين مؤيد ومعارض لأنه في أدلة كتير على وجوبه يعني ممكن يكون فرض زيه زي الصلاة وماينفعش طبعا حد يعترض على الصلاة
ولكن الواحد منا بين انه مقتنع برأي وغير مقتنع لأن تأييد النقاب من عدمه مش شغل ناس زينا أو زي المتبرجة اللي بسبوسة بتقول عليها ده كلام علماء الدين

وعن رأي إذا ماكنش النقاب فرض او مستحب فأنا اتشرف اني اكون لابساه
وليه ملبسوش واخلي نفسي سلعة رخيصة للي يسوى اللي مايسواش
ولو كان استناد الناس على هذا الحديث في عدم وجوب النقاب
"أن أسماء بنت أبي بكر دخلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليها ثياب رقاق، فأعرض عنها رسول الله صلى الله عليه وسلم، وقال: يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم تصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا- وأشار إلى وجهه وكفيه"
فقد ثبت ضعف هذا الحديث واللي مش مصدق يبحث
وبعدين بالعقل كده هو ايهما اكثر جمالا وموضع للفتنة في المرأة وجهها ولا القدم
بدون شك الوجه اكثر لفتا للنظر يعني لون عينيها ايه وخدودها ايه ورموشها و000و000
فإزاي بقى يكون الاولى تغطية القدم وعدم تغطية الوجه!!!!

وياريت باقي الاعضاء يدخلوا ونتناقش مع بعض
ايمان اشرف
صاحب/ة التاج
صاحب/ة التاج
ايمان اشرف

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالجمعة أكتوبر 30, 2009 11:27 pm

انا لااعترض ع ارتدا النقاب لانها حريه شخصيه
ولكن اعترض ع مرتدين النقاب بعضهم وليس كلهم لانهم غير مقدرين احترامه ولكن مرتدينه فقط لانه فرض او سنه لكنهم غير مقتنعين تماما بارتداه
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالسبت أكتوبر 31, 2009 11:57 am

بصي يارورو أنا معك إن الموضوع المفروض لايوضع موضع طرح الرأي لأنه محسوم ولكن هذا ليس عند كل الناس فأحببت أعرف فكر من هم في المنتدى لكن الموضوع بالنسبة لي من المسلمات

عاوز كمان أرد على إيمان أن الملابس ليست حرية شخصية بالمعنى المطلق ولكن حرية شخصية إذا كانت خاضعة للضوابط بمعنى أن للبس الرجل والمرأة شروط وهما ليسا أحرار فيها فلا يحق للرجل أن يرتدي بلوزة وجيبة ويقول حرية شخصية ولكن إذا ارتدى زيا محترما موافق لشروط وضوابط الشرع فهو حر بعد ذلك ولو أحببتوا معرفة شروط وضوابط زي المرأة فأنا مستعد لذلك.
eltieb_2004
صديق متميز
eltieb_2004

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالأحد نوفمبر 01, 2009 12:27 am

انا معارض على لبس النقاب لان انا ماشى مع الحديث
أن أسماء بنت أبي بكر دخلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليها ثياب رقاق، فأعرض عنها رسول الله صلى الله عليه وسلم، وقال: يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم تصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا- وأشار إلى وجهه وكفيه"
وتانى جاجة المراة المؤدبة وغير ما تلبس النقاب وعارفة الدين الاسلامى صحيح
لو مشت وسط 1000 رجل ميهمهاشى حد لان فى ناس لبسة النقاب عيرة وسط الناس
وعايز تتأكد انزل جامعة القاهرة او جامعة الاسكندرية او اى جامعة فى جمهورية مصر العربية وشوف المنظر المنقبات اية انا عارف مش كلهم بس وسط 100 طالبة هتلقى 10 كويسين
لذالك احب امنع لبس النقاب فى اى مكان ومالة وجه المرة من غير نقاب
معلشى اذا كنت شديد فى الموضوع دة لان انا كنت شغال فى الجامعة مش مهم تعرف جامعة اية المهم الى انا شفتة قدامى عينى
http://eltieb_2004@maktoob.com
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالأحد نوفمبر 01, 2009 4:45 pm

عاوز أسأل سؤال للطيب هو الست اللي مش كويسة ولبسة النقاب لو قلعته هتبقى كويسة؟
لو قلت نعم طيب اللي مش كويسة ومش لبسة النقاب تعمل إيه ؟
ولو قلت لا يبقى النقاب ذنبه إيه ؟
eltieb_2004
صديق متميز
eltieb_2004

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالإثنين نوفمبر 02, 2009 12:27 am

[b][b]مستر / ياسر الامير انا قول البس حرية شخصية لاى بنادم انا عن نفسى لو اكرمنى بزوجة او بنتى ملبسهاشى لية لان هكون واصق فى زوجتى وهكون واصق فى بنتى
سوالك اجابتة نغم تقلع النقاب لان مش كويسة لية علشان تبان وسط الشعب ان هية مش كويسة ولا النقاب بيدارى الغلطات لالالالالالالالالا هو النقاب كويس بس مع الاستخدامه الصح الى الشعب عرفها ان ماتكلمشى ماتمشيش ويمكن انت عارف القصد وزى ما قولتلك البنت او الست او المدام لو مشت قدام وسط 1000 راجل ميهمهاشى حد
والسؤال الثانى اجابته تستغفر الله وترجع وتتوب الى الله وربنا ذكر فى الدين ومسهلها على الامة الاسلاميه " ان الله غفورا رحيم " وتصلى " ان الصلاة تنها عن الفحشاء والمنكر "
وهقلك ان النقاب ملهوشى ذنب الذنب فى الانسان مع الايستخدمه
http://eltieb_2004@maktoob.com
RORO
المشرف العام
المشرف العام
RORO

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالأربعاء نوفمبر 04, 2009 10:44 am

الجزء ده مكرر من ردي الاول عشان خاطر الاستاذ الطيب :
((((((لو كان استناد الناس على هذا الحديث في عدم وجوب النقاب
"أن أسماء بنت أبي بكر دخلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليها ثياب رقاق، فأعرض عنها رسول الله صلى الله عليه وسلم، وقال: يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم تصلح أن يرى منها إلا هذا وهذا- وأشار إلى وجهه وكفيه"
فقد ثبت ضعف هذا الحديث واللي مش مصدق يبحث
وبعدين بالعقل كده هو ايهما اكثر جمالا وموضع للفتنة في المرأة وجهها ولا القدم
بدون شك الوجه اكثر لفتا للنظر يعني لون عينيها ايه وخدودها ايه ورموشها و000و000
فإزاي بقى يكون الاولى تغطية القدم وعدم تغطية الوجه!!!!))))))))

واحب ارد على ايمان والاستاذ الطيب في معنى ان اللبس حرية شخصية :

لما اقولك يا أيمان انتي لازم تلبسي طرحة لونها احمر يبقى حقك الطبيعي انك تقوليلي (وانت مالك ) دي حرية شخصية

ولما اقول لحضرتك يا استاذ الطيب انك لازم تلبس بدلة وكرافته يبقى برضه تقولي انت مالك دي حرية شخصية
لكن لما أقول لواحدة ماتلبسيش بنطلون جينس يصف جسمك يبقى انا كده مش بتكلم في حريات ولا بتدخل في شؤنها انا بذكرها باللي دينها بيقولهولها مش بخليها تلبس على مزاجي أو على مزاج غيري
أأرجو ان تكون معنى الحرية الشخصية في اللبس وصل
وإلا اللي مش بيصلي هيقول دي حرية شخصية لأ دي فروض مفروضة علينا لمصلحتنا أولا وأخيرا مش للتقيد

الاستاذ الطيب قال :"لان هكون واصق فى زوجتى وهكون واصق فى بنتى "

ومين قال ان الرجل اللي هيلبس زوجته وابنته النقاب يكون مش واثق فيهم الموضوع ملوش أي علاقة بالثقة

ليس كل من يصلي يتق الله حق تقاته000 وكذلك النقاب وكل شئ في حياتنا يعني النوايا دي ربنا هو اللي بيحاسب عليها مش إحنا

انا برضه في جامعة وبشوف كويس أوي اللي حضرتك بتتكلم عنه واحب اقولك برضه ان بشوف البنات اللي لابسة البنطلون الجينس والباضيهات الضيقة إزاي بيحصل التريقة عليهم من وراهم وسبهم أحيانا من نفس الشباب اللي البنات دي بتتزين لهم

وعشان كده لو النقاب مش فرض أو سنة يبقى اللي هتلبسه دي بتحافظ على نفسها من الفتن وبتعز نفسها بدل ماتكون سلعة رخيصة

وزي ماقلت ان الوجه بدون شك هو اساس الفتنة اكثر من القدم اللي حضرتك مقتنع بأن المرأه لازم تغطيها بنص الحديث المذكور
ولو المفروض ان الجميلة بس هي اللي تلبس النقاب يبقى لازم كل واحده تلبسه لأن الجمال أمر نسبي
يعني اللي حضرتك تشوفها مش جميلة ممكن تكون أجمل نساء العالم في نظر رجال آخريين وياريت اكون عرفت اقنع حضرتك وإيمان

وياريت نعرف من حضرتك يا أستاذ ياسر شروط الحجاب الشرعي للمراة
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالأربعاء نوفمبر 11, 2009 6:04 am

لباس المرأة لايتقيد بزي مخصوص وتفصيلة مخصوصة ولكن يتقيد بشروط إن وجدت فهو شرعي وإلا فلا :
وقديتوافر في زي بعض الشروط وبعضها لا:
والشروط هي:
1- أن يكون ساترا لعورة المرأة على اختلف رأي العلماء في ذلك فمنهم من يرى بدن المرأة كله عورة ومنهم من يرى الوجه والكفين ليسا بعورة.
2- أن يكون واسعا فضفاضا لا يبرز ، ولا يحدد أجزاء الجسم .
3- أن يكون سميكا ، لا يصف ما تحته ، ولا يشف.
4- ألا يكون من الملابس الخاصة بالرجال . ولا يشبهها كالبنطلون الذي يرفض لهذا الوجه ولكونه يحدد أجزاء الجسم.
5- ألا يكون زينة في نفسه حتى لا يبطل المقصود به؛ فإن الحجاب شرع لمنع النظرة المشبوبة، فإن أظهرت المرأة زينتها سواء أكانت الزينة في اختيار لون للحجاب يلفت أنظار الرجال، ويسترعي فضولهم، أو في إظهار زينة الحلي، أو في اتخاذ عطور لها رائحة فإن ذلك يجعل المرأة متبرجة حتى لو لم تظهر شيء من بدنها.
RORO
المشرف العام
المشرف العام
RORO

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالأربعاء نوفمبر 11, 2009 8:09 am

-
( ألا يكون من الملابس الخاصة بالرجال . ولا يشبهها كالبنطلون الذي يرفض لهذا الوجه ولكونه يحدد أجزاء الجسم)
في بنات كتير بتعلق على موضوع البنطلون ده بإنها بتقول انه واسع مش ضيق أو ان في رجال بالفعل بيلبسوا جلبابات مثل النساء
نرد عليهم إزاي دول؟؟؟
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالأربعاء نوفمبر 11, 2009 7:46 pm

إذا لبس الرجل الجلباب فليس هذا تشبه بالنساء لأنه هو اللبس الأساسي للنبي
أما إذا لبس جيبة مثلا فهو تشبه
ولكن المتعارف عليه أن لبس البنطلون خاص بالرجال والدليل على ذلك أن كثير من النساء يستحيل أن يلبسن البنطلون
واللي تجادلك في ذلك وأنت عارفها كويس وعارفة أمها قولي لها أمك ممكن تلبس بنطلون عندما تقول لا. قولي لها ليه؟
RORO
المشرف العام
المشرف العام
RORO

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالخميس نوفمبر 12, 2009 6:43 pm

في حاجة مهمة قرأتها عن قضية النقاب يمكن تقنع الناس

إذا كانت الحجة في محاربة النقاب هي ان بعض الناس يستغلونه لأغراض آخرى كالسرقة مثلا

فعلى دولتنا المحترمة تلغي الزي الرسمي لرجال الأمن أو بالطو الدكتور

ماهي الحاجات دي برضه الناس بتستغلها غلط ولا أيه ؟؟؟؟

وإذا كان مايحدث في شواطئ مارينا وشرم الشيخ من قبل المصريين والاجانب من تعدي وانتهاك لحدود الله

في نظر السياسة الحكيمة للدولة هو حرية شخصية ليه مايكنش الاحترام والاحتشام والنقاب حرية شخصية في اللبس
ياسر الأمير
المدير العام"2"
ياسر الأمير

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالسبت نوفمبر 14, 2009 6:09 am

سبحان الله
هذا الكلام كله يأتي في بالي واتعجب كيف لهؤلاء لايرون ذلك وهو واضح مثل الشمس
فقد قلبت فطرة الناس فهل هناك رجل رشيد يقول بمثل هذا الكلام (أن ضرر النقاب أشد من ضرر الملابس التي لاتسمن من جوع أو لباس البحر الذي استحي أن اتحدث عنه)
ماذا سيقول هؤلاء عندما يسألهم الله أكنتم تحاربون لباس الحشمة والوقار وتشجعون العري في كل مكان هل سيجرأ أي منهم ويقول يارب النقاب يتستر وراءه المحرمون و(المايوه) وغيره من الملابس الغير محتشمة حرية شخصية.
والله الآن علمت لما سيكون الله غاضبا غضبا لم يغضب قبله مثله قط ولم يغضب بعده مثله قط.
( إنها لا تعمى الأبصار ولكن تعمى القلوب التى فى الصدور)
RORO
المشرف العام
المشرف العام
RORO

مُساهمةموضوع: رد: ادخل وقل رأيك وكن شجاعا   ادخل وقل رأيك وكن شجاعا Emptyالأحد نوفمبر 15, 2009 8:45 pm

فين بقية الاعضاء ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ايه ؟؟؟؟؟ الموضوع مايستهلش تدخل حضراتكم ؟؟؟؟؟؟

اللي عنده كلام يدخل يقوله لو سمحت عشان الاستفادة

ادخل وقل رأيك وكن شجاعا
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ادخل وقول رأيك
» مناقشة جريئة لكل شاب وفتاة ادخل وقول رأيك
» قول رأيك بصرااااااااااااااحة ؟؟؟؟؟؟؟
» لو متضايق ..ادخل هنا
» لو ذكى ادخل