تاج التفوق
أهلا بكم أحبابا ووإخوانًا وأصدقاء


مرحبا بك يا زائر فى منتدى تاج التفوق
 
الرئيسيةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول


 شاركنا جهود التطوير لا تشاهد وترحل

 



شاطر | 
 

 أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أمل الحياة
صاحب/ة التاج
صاحب/ة التاج
avatar

عدد المساهمات : 531
نقاط : 4171
تاريخ التسجيل : 26/04/2009
العمر : 25

مُساهمةموضوع: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الأربعاء يوليو 07, 2010 7:35 pm

انت والحب .. قد احضرت لكم بعض الاسئلة عن الحب .. اتمنى مشاركتكم


1- ما هو تعريف الحب ؟

2- هل تؤمن بالحب ؟

3- هل تؤمن بالحب من أول نظرة؟

4- هل يختلف معنى الحب عبر العصور؟

5- ما هو تأثير العمر على معنى الحب في المراحل التالية ( مراهقة , شباب , بعد الأربعين )

6- فرق العمر بين الطرفين هل يؤثر على علاقة الحب؟

7- أيهما أنجح ,الزواج عن طريق الأهل أو عن معرفة سابقة؟

8- هل ممكن ان تحب أكثر من مرة؟

9-هل يمكن أن يكره الأنسان الشخص بعد أن أحبه؟

10- هل للمادة دور رئيسي في استمرار الحب؟

11- نجاح الحب مستحيل أم ممكن , و كم نسبة نجاحه؟

12- هل يمكن أن يستمر الحب في حال تغير الطرف الآخر من نواحي :
أ- عاطفية ب- غير عاطفية

13- أيمكن للحب ان يغير مجرى حياتك؟

14- البعد أيخفف المشاعر أم يلهب الأشواق؟

15- هل يتغير الحب بعد الزواج؟

16- بوجود الحب أيشترط وجود السعادة؟

17- هل الغيرة ضرورية في الحب و ما دورها ؟
سلبي أم ايجابي؟

18- أيهما أخلص الشب أم البنت؟

19- هل الحب عبر الأنترنت و غرف الدردشة ممكن؟ (بمعنى أن تحب شخص لمجرد معرفتك لأفكاره بدون معرفة شكله أو صوته )


20- ليه ديمآ الخيانه وكتر العلاقه بيكون من الراجل وبيدى لنفسه الحق فى ده؟؟

21- ليه الحب فى معظم حالات الزواج ينتهى بعد الزاوج هل ده مش بيكون حب ولا مشاكل الحياه بتمحى تمامآ الحب ده؟؟

22- ليه لسه فى ناس مش بتقدر وتحترم الحب ولما يلاقو حد يحبوهم بجد بيخدعو وهما مش بيحبو بس بيوهمو انهم بيحبو؟؟

32-ليه ديما كل لما تجرى ورا الحبيب يجرى منك ولما تجرى منه بيجرى وراك؟؟



25-ليه لما يكون فى اتنين بيحبو بعض اوى تدخل الاهل بيكون سبب فشل العلاقه؟؟



لما تحب شخص ممكن تتسائل بينك وبين نفسك .. انا لية بحبه؟





اتمنى من الجميع المشاركه وارد ع الاسئله بكل صراحه ووضوح :::::::::::::

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عبد الرحمن تعلب



عدد المساهمات : 4
نقاط : 2804
تاريخ التسجيل : 18/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الإثنين فبراير 21, 2011 12:50 am

1- الحب تضحيه-وفاء-طائر له جناحان يطير في السماءوالجناحان هم المحبوبان
2- نعم اؤمن به فالحياه بلا حب كالورده بلا قطرات ماء -كالجسد بلا دماء
3-الحب من اول نظره له ظروف وهو غير شائع وحتى لو شائع فأنا لا اعترف به لانى لم اجربه ولا مره فى حياتى
وهذه وجهة نظر
4-لا ولكن ما يختلف هى الطريقه والاسلوب المتبع فى التعبير عن المشاعر
5-المراهقه هى اول المراحل العمريه الذى يشعر فيها الانسان بالميل تجاه الجنس الآخر وتكون المشاعر فيه جياشه
اما فى الشباب فتتسم المشاعر بالاتزان وحسن التوظيف لها فهذا يؤدى إلى اكتمال الجزء الناقص فى قلوب كلا الحبيبين
اما بعد الاربعين فهذا وضع لا اقدر على الاجابه عليه بوضوح إلا اننى اعتقد ان المشاعر فيه ليست اقوى من المرحلتين السابقتين
6-هناك ابحاث اثبتت ا فرق العمر بين الطرفين يكون عامل ايجابى اذ تراوح بين سنتين و15 سنه اما اذا كان الفرق بين الزوجين اكبر من هذا المتوسط فيكون هذا غير مجدى
7-على حسب
اذا كان الفرد الذى ستتزوجه واحببته من الاسره فسيكون انجح ما اذت كان من معرفه سابقه والعكس صحيح
8- بالنسبه لى على حسب الظروف فأنا عندما احب اعطى من احبه كل ما بداخلى حتى لو طلب منى روحى كى يعيش سأعطيها له حتى ولو سوف اموت فيكفيني ان تكون روحى بداخله ويعيش بهافهذه سعاده فى حد ذاتها
9- فى حاله الخيانه وحيث اننى من الصادقين فى مشاعرهم مع من يحب فلا اسامح فى الخيانه
10-للأسف اصبح لها دور كبير فى عصرنا الحالى ولكن اتمنى ان التغيير الذى حصل مؤخراً ان يغير هذا المنطق الغريب ولكا بالنسبه لى فأنا احببت دون الماده

11- ممكن بنسبه 80% بالنسبه لى لانه لو حب صادق اكيد هينجح
12-اذا كان التغير غير فعال يمكن القضاء عليه اما اذا كان ملحوظ ولا يقدر السيطره عليه فهناك طرق كثير لتغييره حتى ولو تحجيمه
13-طبعاً ولا استطيع اقول غير هذا
وسأجيبك على الاسئله التاليه لاحقاً
مع تحياتى
61
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
basim_2011
صديق متميز
avatar

عدد المساهمات : 54
نقاط : 2926
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
الموقع : هنا وممكن تلاقينى هناك

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الإثنين فبراير 21, 2011 1:59 am

بجد الموضوع جمييييييييييييييييل وجااااااااااااامد جدا
بس انا بجد محتار اجاوب على ايه
بس انا مش بعترف بالحب من اول نظرة لان ده حب بيجى بسرعة واكيد بينتهى بنفس السرعة

اما الغيرة لبد وان تكون بحدود لان كترها ممكن يعمل مشاكل

اما الحب عبر العصور هو الحب ما بيتغيرش ابدا لان ده علاقته بالقلب وبس مش بالزمن

وممكن الزواج عبر المعرفة السابقة احسن لان على رأى المثل زواج القرايب يجيب النصايب

وفعلا ممكن الانسان يكره اللى كان بيحبه بس فى حاله واحده لما يكون له علاقة بالكرامة ديه ما فيهاش تسامح ابدا وعمرها ما بتتنسى

ونسبة نجاح الحب بتكون حسب الاشخاص لو كانوا متوافقين ومتفاهمين اكيد النسبة هتكون كبيرة واجابة السؤال ده مالهوش نسبة

والاخلص البنت ولا الشاب
الموضوع ده محير جدا لان فى شباب مخلصة جدا وفى بنات مخلصة جدا والعكس بردوه


وكفايا كده واكمل اجابات بعدين

وموضوعك جمييييييييييييل بجد يا امل الحيااااااااااة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أمل الحياة
صاحب/ة التاج
صاحب/ة التاج
avatar

عدد المساهمات : 531
نقاط : 4171
تاريخ التسجيل : 26/04/2009
العمر : 25

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الإثنين فبراير 21, 2011 2:20 am

ميرسي لتواجدك عبد الرحمن
وجهة نظرك واجابتك مقبولة جدا
ميرسي يا بااسم لتواجدك
واجاباتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
basim_2011
صديق متميز
avatar

عدد المساهمات : 54
نقاط : 2926
تاريخ التسجيل : 23/12/2010
الموقع : هنا وممكن تلاقينى هناك

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الثلاثاء فبراير 22, 2011 12:50 am

لا مرسى على واجب
بس انتى اكتبلنا حاجات جميلة ديه كتير
اوكى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اهبل بس مش اوى

avatar

عدد المساهمات : 9
نقاط : 2805
تاريخ التسجيل : 23/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الأربعاء فبراير 23, 2011 8:43 pm

مش حلوه وموضوع وحش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مش فاكر



عدد المساهمات : 7
نقاط : 2802
تاريخ التسجيل : 23/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الأربعاء فبراير 23, 2011 9:30 pm

لالا
مالكش حق ازاى
الموضوع جميل جدا

ده ابوتريكة الجون اللى جابة بشماله
كان روعة هى امل الحياة وصفت الهدف بالظبط ده انا حاسس انى عايش الهدف
شكرا يا امل وعقبال الدورى للمحلة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أمل الحياة
صاحب/ة التاج
صاحب/ة التاج
avatar

عدد المساهمات : 531
نقاط : 4171
تاريخ التسجيل : 26/04/2009
العمر : 25

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الخميس فبراير 24, 2011 1:03 am

ميرسي لوجودك يا اهبل
رأيك مقبول
ميرسي لوجودك ياللي مش فاكر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عبد الرحمن تعلب



عدد المساهمات : 4
نقاط : 2804
تاريخ التسجيل : 18/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الأحد فبراير 27, 2011 2:58 am

14-البعد احياناً بيطفئ المشاعر ومع بعض الناس يلهبها كحالى مثلاً
15-ان كان الحب صادق منذ البدايه لا يتغير بعد الزواج فالزواج هو اعظم درجات الحب فى حد ذاته
16-بوجود الحب توجد السعاده وليس اكثر فالحب هو الطريق الى السعاده
17-الغيره شعور من وجهة نظرى غريزي موجود داخل الطرفين فالذكر لابد من وجود الغيره بداخله على المرأه لانه رجل
والمرأه ايضاً من حقها الغيره على الرجل وذلك لانها امرأه واحياناً تكون الغيره وسيله للتعبير عن الحباما انا مع اذا زاد الشئ عن حده يتقلب لضده
18-حسب تركيب الشخصيه
تعالى ما نفرقش بين ولد وبنت الانسان كلما كان تركيب شخصيته سليم يكون اكثر اخلاصاً
19-لالالا الحب عبر الانترنت غير مقبول بالنسبه لى وهذه وجهة نظر
20-ده بيكون مش اى رجل
ده رجل عمره ما اتربى على الاخلاص وصون الامانه وهى الانثى اللى ربنا بيهاديه بيها
21-لو ده حب قوى مفيش اى حاجه تقدر تنهيه لكن لو كان حب " نص كم" بينتهى بكارثه مع اقل مشكله
22-دى من وجهة نظرى انانيه وعدم اكتراث لمشاعر الآخرين
23-هو ده الحب
الحب لعبه القلوب ... لعبه بين طرفين لو فاز فيها احدهما لا يخسر الآخر بل والفائز يجذب الخاسر الآخر
وهو من وجهة نظرى خاسر لأنه لم يبادر باللعب"الحب"
24-المشكله بين المحبين عامله زى السرطان وليعاذ بالله لو انتشرت بين الاهل يموت الحب كما يموت الانسان لو انتشر المرض بداخله
وشكراً لك على احترام وجهه نظرى يا امل الحياة وبجد انت رجل محترم حتى من غير ما اعرفك بس بجد موضوعك لفت نظرى وحبيت اجاوبك على كل الاسئله اللى انت كتبتها وشكراً لك على السماع باكتراث لوجهات النظر وتقبلها واحترامك لمبدأ
" الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية"
والسلام عليكم 24
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أمل الحياة
صاحب/ة التاج
صاحب/ة التاج
avatar

عدد المساهمات : 531
نقاط : 4171
تاريخ التسجيل : 26/04/2009
العمر : 25

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الإثنين فبراير 28, 2011 2:43 am

ميرسي لمرورك عبد الرحمن
رأيك طبعا مقبول جداااااا
طبعا لازم نتقبل رأي الاخرين حتي لو مختلف مع رأينا
اختك أمل الحياة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عبد الرحمن تعلب



عدد المساهمات : 4
نقاط : 2804
تاريخ التسجيل : 18/02/2011

مُساهمةموضوع: رد: أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟   الإثنين فبراير 28, 2011 3:14 am

بجد مرسي لذوقك يا امل الحياهونتمنى ان نكون متحاورين فى مواضيع اخرى ونتبادل وجهات النظر بالاسلوب المهذب ده ومرسي مره تانيه لذوقك واخلاقك
اخيكي عبد الرحمن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
أنت والحب.....أسئلة جريئة عن الحب؟
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
تاج التفوق :: منتدى الحوار المفتوح-
انتقل الى: